Waarom personal development niet de beste Niche is voor je online business! En hoe je dat in 3 stappen kunt oplossen...
2 februari 2021 

Waarom personal development niet de beste Niche is voor je online business! En hoe je dat in 3 stappen kunt oplossen...

Het spel van ondernemen start allemaal met het vaststellen voor wie je onderneemt. Want zonder klanten ben je bezig met een hobby uitvoeren en daar word je niet voor betaald. Dus wie gaat er precies gebruik maken van je online programma als het klaar is? Wie spreek je aan?

Het is de grote vijver van potentiële klanten waar we allemaal in vissen op het internet. Steeds meer online ondernemers focussen zich tegenwoordig op de persoonlijke ontwikkeling van anderen.  Vaak omdat ze er zelf heel veel baat bij hebben gehad, willen ze wat het ze heeft opgeleverd graag aan anderen doorgeven. Maar…..toch laat ik je zien dat kiezen voor de Niche Personal Development niet de beste keuze is, in ieder geval niet financieel gezien.

Misschien denk je nu wat een onzin want What about grote namen als Tony Robbins en in Nederland Michael Pilarczyk??? Die zijn er inderdaad groot mee geworden dat klopt helemaal. Alleen de tijd waarin zij begonnen zijn was totaal anders dan het huidige tijdperk van online ondernemen. Als zij nu zouden moeten starten met hun online business dan zouden ze het ook anders aan moeten pakken. Gelukkig hebben zij al een mega grote schare fans achter zich staan.

In deze blog laat ik je zien hoe je het beste je keuze kunt maken voor je Niche. En ik geef je een 3-stappenplan voor meer financieel succes en impact.

Stap 1.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen zijn er 4 Mega-Niches waar 99% van de online programma’s onder vallen. Dit zijn:

  1. Gezondheid & Vitaliteit
  2. Liefde & Relaties
  3. Business, Carriere & Geld
  4. Persoonlijke ontwikkeling

Bedenk eens voor jezelf in welke Mega-Niche jouw product valt?

95% van de ondernemers zou het beter kunnen doen!

Grote kans als je deze blog leest dat je product in de laatste categorie van persoonlijke ontwikkeling valt. Ik denk dat 95% van deze groep ondernemers het online beter zou doen wanneer ze zouden kiezen voor een van de andere 3 Mega-Niches en de persoonlijke ontwikkeling integreren een van de deze 3.

Voordat ik je mijn uitspraak kan toelichten, wil ik het eerst met je hebben over waarom mensen doen wat ze doen. Wat zorgt ervoor dat mensen in actie komen? Misschien ken je de pyramide van Maslow wel. Maslow was een psycholoog die de menselijke behoeften in een pyramide vormgaf. En hij lichtte daarbij toe dat om de pyramide stabiel te houden, voor ieder mens aan de behoeften van onder naar boven voldaan moet worden. Voordat je helemaal naar de top kunt gaan, heb je eerst de basis nodig om omhoog te kunnen klimmen.

Afbeelding 1. Pyramide van Maslow

Wanneer een klant zich bijvoorbeeld niet veilig voelt (groene gedeelte van de pyramide) dan blijft ze dit missen en ernaar op zoek gaan. Pas als ze dat heeft gevonden, staat ze open voor verdere groei. Maslow bestempelt de eerste 4 behoeften (basic & psychological needs) als een tekort aan die behoefte. En zolang je niet aan je basisbehoeften (basic needs) kunt voldoen dan kun je niet focussen op alle volgende levels van de pyramide. Mensen kunnen daarentegen wel tegelijkertijd behoeften hebben op alle volgende levels, maar uiteindelijk hebben ze toch een dominante behoefte, een voorkeur. (Jijzelf trouwens ook en naar alle waarschijnlijkheid is dit ook waar jij je op focust in je online business om anderen te helpen om dit probleem op te lossen)

En om weer terug te komen bij de vraag waar ik mee startte ‘Waarom doen mensen wat ze doen’? De behoeften uit de pyramide van Maslow motiveren de acties van de mensen dus meestal. Dit is waar ze onderliggend naar op zoek zijn.

Stap 2.

Bekijk nu voor jezelf de pyramide van Maslow en bedenk welk tekort aan behoeften jij kunt oplossen voor je klanten? Vanuit welke invalshoek kun je aan de behoefte die je klant heeft voldoen vanuit je eigen passie en expertise?

Stap 3.

En om daarna meteen stap 3. te nemen. Hoe past deze basisbehoefte waaraan je voldoet bij een van de overige 3 Mega-Niches?

  • Waarbij veiligheid meestal valt onder de niche Gezondheid & Vitaliteit
  • Ertoe doen en liefde meestal in de categorie liefde en relatie passen
  • Prestatie & ambitie meestal vallen in de business, carriere & geld Niche

Ik hoop dat je kunt zien hoe je de behoeften en de verlangens van mensen kunt combineren met de onderliggende problemen en pijnpunten die ze hebben zodat je beter op wat ze willen en wat ze nodig hebben kunt inspelen. Dit geldt voor alle online ondernemers en elke Niche.

Maar vooral voor de ondernemers in de Persoonlijke ontwikkeling Niche is het super belangrijk om de pijnpunten en tekorten die je klanten hebben te gebruiken om de boodschap die je wil overbrengen meer te grounden. Maak wat je aanbiedt meer basic and fundamenteel voor je klant.

Dat is de enige manier om urgentie te creëren in plaats van dat ze het beschouwen als een ‘nice to have’ programma. Je kunt ze laten zien waarom het zo belangrijk is om in actie te komen. Je verschuift je online programma daarmee van ambitieus naar noodzaak.

En als je een financieel succesvolle business wilt opbouwen, dan wil je dat wat je gaat aanbieden urgent genoeg is zodat je klant ervoor wil betalen.

Dan is het het nu jouw missie om te bepalen vanuit welke behoefte (n) ga jij je doelgroep en je programma benaderen?

 

 

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down