Hoe word je financieel succesvol met je online business, waardoor je eindelijk kunt stoppen met alles wat er niet toe doet?
28 januari 2021 

Hoe word je financieel succesvol met je online business, waardoor je eindelijk kunt stoppen met alles wat er niet toe doet?

Als jij net als de meeste ondernemers bent, dan ben je net als de rest van de wereld vorig jaar gewoon begonnen met online ondernemen omdat je een inkomen nodig hebt.

Je had het gevoel dat als je nog een goed inkomen wilde verdienen, je snel moest schakelen. Supergoed dat je zo flexibel was dat je meteen kon omschakelen. Maar misschien heb je door de snelheid weinig aandacht aan je boodschap en je positionering in de online markt besteed. En van een strategisch plan was ook waarschijnlijk geen sprake. Logisch want uiteindelijk is een van de componenten in iedere business geld verdienen en als je wereld op zijn kop staat dan is geld verdienen het eerste en misschien op dat moment wel het enige waar je aan denkt.

Maar om online financieel succesvol te kunnen blijven is wel een strategie nodig.  Want hoe zorg jij ervoor dat je jouw klanten blijft bereiken en van je blijven kopen? Het is een vraag om even de goed de tijd voor te nemen om hem goed te kunnen beantwoorden! Hoe laat jij je online onderneming strategisch groeien? In deze blog wil ik je graag helpen om je richting te kunnen bepalen….

Je expertise of je tijd verkopen is geen stevig fundament voor je business

Om online succesvol je product te kunnen verkopen is een heldere boodschap noodzakelijk. Een heldere boodschap bestaat uit content die specifiek past bij de transformatie die jij levert en de manier waarop je hem levert. Maar gaat niet over jezelf of je expertise. Hoe verkoop je nou je boodschap in plaats van je expertise of je tijd?

Een van de gemakkelijkste manieren om je boodschap te verkopen is door je eigen verhaal te vertellen. De pijnen die je hebt gehad, de ervaringen die je hebt opgedaan en de moeilijkheden die je hebt overwonnen zodat anderen zichzelf in jou kunnen herkennen. Doordat je jouw ervaringen deelt met je doelgroep, bouw je meteen autoriteit op. Helemaal wanneer je klanten het contrast kunnen zien tussen waar zij zich nu bevinden en waar jij je bevindt na je transformatie. Neem je klanten heel duidelijk mee in de tastbare oplossing die jij hebt gevonden voor het probleem of verlangen dat jij had en je klanten ook hebben.

Een persoonlijke boodschap trekt aan en stoot af

De persoonlijke boodschap die je uitzendt, zeker als je deze heel specifiek en persoonlijk maakt, trekt aan als een magneet maar stoot ook af. En dat is alleen maar fijn! Want uiteindelijk gaat financieel succes om het resultaat dat jij bij je klant kunt bereiken. En alleen een ‘Happy’ klant zal vaker van je kopen of vertelt zijn verhaal verder aan anderen. Als je de ‘verkeerde’ klanten aantrekt dan zal je resultaat behalen moeilijk lukken of het kost je ontzettend veel energie. Wat uiteindelijk ten koste gaat van je eigen succes, voldoening en geluk.

Ook ik bouwde alle ‘shiny objects’ om mijn expertise heen

Toen ik startte met ondernemen dacht ik ook dat het ging om het inzetten van mijn expertise en mijn kennis. Daar voelde ik me zeker in en had ik genoeg van in huis.

Maar ook ik stapte in de valkuil om mijn eigen expertise als uitgangspunt te nemen. En ging daar vervolgens allerlei shiny objects omheen bouwen zoals  e-mailfunnels, weggevers en Facebookads. Wat een wake-up call was het toen ik leerde dat online ondernemen niet over fancy marktetingtools gaat, maar om het duidelijk maken van de transformatie die je de ander kunt geven met jouw gift. WOW!

Om het verschil duidelijk te maken aan mijn klanten, probeer ik ze altijd het verschil te laten voelen tussen ‘Here I Am’ en ‘Here You Are’….Wat klinkt beter voor jou als je klant wilt worden? Leer daarom hoe je kunt stoppen met het verkopen van je product of jezelf en kunt starten met het verkopen van de mooie boodschap die je hebt. Wat heb jij jouw klanten te geven???

Ondernemen zonder heldere boodschap is een worsteling, verwarrend en wordt frustrerend

Als je strategisch online wilt ondernemen denk dan goed na over de boodschap die jij gaat brengen, bij welke doelgroep deze boodschap past en op welke manieren je jouw boodschap de wereld in kunt brengen op je social kanalen. Want wanneer je jouw boodschap niet helder communiceert, dan zullen er uiteindelijk weinig mensen jouw mooie product kopen. Dat is superzonde want het zegt niks over de kwaliteit van wat je te bieden hebt. Dus verleg je focus en zorg dat het in verbinding staat met wie jij wilt zijn en waar de markt behoefte aan heeft. Alleen dan zal je uithoudingsvermogen groot genoeg zijn om het vol te houden in de wirwar van online ondernemerschap.

Wanneer ik ondernemers help dan is het in 98% van de gevallen zo dat:

  • de doelgroep niet duidelijk weet wat ze doen, waardoor niemand reageert op wat ze doen,
  • de boodschap zich niet richt op een specifieke doelgroep die zich herkent in de boodschap of
  • dat ze niet de dingen doen die passen bij de fase van hun business (Shiny object syndrome)

Is een van deze problemen herkenbaar voor jou? Hoe kom je dan snel uit deze worsteling, verwarring en frustratie?

Formuleer een Signature Statement

Mijn advies is begin bij de vraag Waarom ben je begonnen met je onderneming?  En stop met het focussen op je product zelf maar richt je in plaats daarvan op de transformatie die je aanbiedt. Jouw boodschap met de focus op transformatie bestaat altijd uit 3 elementen:

  • Het probleem of het sterke verlangen dat je klant heeft
  • De oplossing die je biedt (tastbaar en grounded)
  • Snapshot van hoe het leven van je klant er na de transformatie uitziet

En verpak deze 3 elementen in een warme jas met jouw persoonlijke ervaringen. Daarmee maak je een statement van je boodschap, waarmee jij op een unieke manier laat zien wat jij je d0elgroep te geven hebt. Op een manier zoals niemand anders dat kan….Jouw eigen Signature Statement kun je opstellen met de volgende formule:

X [Jouw bedrijf]

helpt/ inspireert XX [Jouw ideale doelgroep]

om XXX [resultaat dat jouw bedrijf levert]

zodat ze XXXX [hoe ziet hun leven eruit na de transformatie]

Als voorbeeld geef ik je de Signature Statement van de Happy Learning Academy:

De Happy Learning Academy inspireert ondernemers om hun passie en expertise om te zetten in superkrachtige online programma’s die jou persoonlijke voldoening geven, de levens van je klanten transformeert en financieel succes oplevert’

Een korte toelichting op mijn Signature Statement

Probleem of verlangen in mijn boodschap:

Mijn klanten hebben een verlangen om vanuit hun passie of expertise online hun klanten te helpen maar ze hebben het probleem dat ze niet weten hoe ze programma’s kunnen ontwerpen die superkrachtige resultaten opleveren

De oplossing in mijn boodschap:

Een programma doorlopen bij de Happy Learning Academy levert klanten als tastbaar resultaat een superkrachtig online programma op

Snapshot van de transformatie in mijn boodschap:

Na een programma bij de Happy Learning Academy heeft de klant een online programma dat persoonlijke voldoening oplevert,  je klant transformeert (dit is essentieel want het levert je happy customers op die terug willen komen en hun verhaal verder vertellen) en levert financieel succes op (waardoor je meer impact kunt maken in de wereld omdat meer mogelijk is en hierdoor kun je je eigen verlangens waarmaken)

Wat is jouw Signature Statement?

Oke, ik hoop echt dat mijn boodschap naar jou helder is overgekomen in deze blog. Nu ben ik heel benieuwd naar wat jouw Signature Statement is?

Het is nu jouw missie om jouw eigen Signature Statement te formuleren en als je hem in de nieuwe besloten Facebookgroep plaatst krijg je van mij persoonlijk feedback zodat je een heldere boodschap creëert waar jouw ideale klanten op af gaan komen.….

Now lets make it happen!

 

Love it? Hate it? Laat het me weten…..

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down